Zgodnie z Rozporządzeniem w sprawie ewaluacji (§ 23.1) ocenę wpływu działalności naukowej na funkcjonowanie społeczeństwa i gospodarki przeprowadza się na podstawie opisów związku między:
wynikami badań naukowych lub prac rozwojowych albo działalności naukowej w zakresie twórczości artystycznej
a
zwanych dalej opisami wpływu, sporządzanych na podstawie dowodów tego wpływu, które mają w szczególności formę raportów, publikacji naukowych i cytowań w innych dokumentach lub publikacjach.
Zgodnie z § 23.2 Rozporządzenia w sprawie ewaluacji przy ocenie wpływu działalności naukowej na funkcjonowanie społeczeństwa i gospodarki uwzględnia się:
które były prowadzone w okresie objętym ewaluacją albo przed tym okresem, ale zakończone nie wcześniej niż w dwudziestym roku poprzedzającym pierwszy rok objęty ewaluacją, jeżeli dowody tego wpływu powstały w okresie objętym ewaluacją.
Oznacza to, że dla ewaluacji, która będzie przeprowadzona w 2021 r.,
badania powinny być prowadzone:
po 1 stycznia 1997 r. i nie później niż 31 grudnia 2020 r.
Z kolei dowody wpływu powinny się ujawnić w okresie
od 1 stycznia 2017 r. do 31 grudnia 2020 r.
Zgodnie z § 5.3.6 Rozporządzenia w sprawie POL-on opisy wpływu społecznego zawierają:
a) głównych autorów tych badań naukowych, prac rozwojowych lub osiągnięć artystycznych albo nazwę podmiotu utworzonego w celu komercjalizacji wyników działalności naukowej lub know-how związanego z tymi wynikami
b) główne wnioski z badań naukowych lub prac rozwojowych albo efekty działalności naukowej w zakresie twórczości artystycznej albo działań związanych z komercjalizacją, mające istotne znaczenie dla kreowania wpływu na te obszary, a w przypadku badań naukowych i prac rozwojowych – także informacje o najważniejszych artykułach naukowych i monografiach naukowych, w których te wnioski były opublikowane
c) charakterystyki wpływu działalności naukowej lub działań związanych z komercjalizacją na te obszary, ze wskazaniem grupy społecznej będącej beneficjentem wpływu
d) wskazania dowodów wpływu działalności naukowej albo działań związanych z komercjalizacją na te obszary wraz z datą ich powstania
e) dyscypliny, której dotyczy opis wpływu społecznego
Liczba opisów wpływu społecznego wyniesie od 2 do 5 w zależności od liczby zatrudnionych pracowników naukowych w przeliczeniu na pełen etat (liczba N) reprezentujących daną dyscyplinę naukową w ewaluowanym podmiocie. Ewaluowany podmiot o liczbie N w dyscyplinie naukowej lub artystycznej:
a) nie większej niż 100 – przedstawia do oceny 2 opisy wpływu
b) wynoszącej od 101 do 200 – przedstawia do oceny 3 opisy wpływu
c) wynoszącej od 201 do 300 – przedstawia do oceny 4 opisy wpływu
d) większej niż 300 – przedstawia do oceny 5 opisów wpływu
W przypadku:
przyznaje się za brakujący opis wpływu społecznego 0 pkt
(§ 23.9 Rozporządzenia w sprawie ewaluacji).
Ewaluowany podmiot może przedstawić do oceny dodatkowe opisy wpływu społecznego, jeśli (§ 23.4 Rozporządzenia w sprawie ewaluacji):
a) …
b) …
c) utworzył inny podmiot w celu komercjalizacji wyników badań lub prac rozwojowych albo know-how związanego z tymi wynikami – wówczas może przedstawić dodatkowo nie więcej niż 2 opisy wpływu związane z działalnością utworzonego w tym celu podmiotu
Opisy wpływu społecznego będą oceniane według następującej skali ocen (§ 23.3 Rozporządzenia w sprawie ewaluacji):
a) 100 pkt – za opis wpływu o międzynarodowym zasięgu i znaczeniu
b) 70 pkt – za opis wpływu o krajowym zasięgu i znaczeniu
c) 40 pkt – za opis wpływu o regionalnym zasięgu i znaczeniu
d) 20 pkt – za opis wpływu o lokalnym zasięgu i znaczeniu
e) 0 pkt – za opis wpływu bez znaczenia albo sporządzony na podstawie dowodu wpływu niewskazującego jednoznacznie na związek między wynikami badań naukowych lub prac rozwojowych albo działalności naukowej w zakresie twórczości artystycznej a gospodarką, funkcjonowaniem administracji publicznej, ochroną zdrowia, kulturą i sztuką, ochroną środowiska naturalnego, bezpieczeństwem i obronnością państwa lub innymi czynnikami wpływającymi na rozwój cywilizacyjny społeczeństwa
Przyznana ocena punktowa będzie zawierała uzasadnienie o objętości
nie mniejszej niż 800 znaków ze spacjami
(§ 23.10 Rozporządzenia w sprawie ewaluacji).
Ocena podmiotu w zakresie wpływu jego działalności naukowej na funkcjonowanie społeczeństwa i gospodarki będzie ustalana jako
średnia arytmetyczna liczby punktów przyznanych przez ekspertów za każdy z opisów, z dokładnością do 2 miejsc po przecinku
(§ 23.11 Rozporządzenia w sprawie ewaluacji).
Liczba punktów przyznanych w ramach oceny wpływu społecznego
może być zwiększona o 20 punktów
w przypadku opisu wpływu dotyczącego interdyscyplinarnych badań naukowych lub prac rozwojowych o przełomowym znaczeniu dla rozwoju nauki
(§ 23.8 Rozporządzenia w sprawie ewaluacji).
Podmiot, który uważa, że przedstawiony do oceny opis wpływu kwalifikuje się do podniesienia punktacji, musi w formularzu podać uzasadnienie.
Charakterystyka wpływu społecznego
Należy pokazać związek przyczynowo skutkowy pomiędzy prowadzoną przez ewaluowany podmiot działalnością naukową a deklarowanym wpływem społecznym.
Pomocne w procesie oceny mogą być informacje o interakcjach pomiędzy pracownikami ewaluowanego podmiotu a pośrednikami (urzędnikami, aktywistami) i docelowymi grupami społecznymi.
Należy wymienić konkretne obszary oddziaływania i dla każdego z nich wskazać, które osiągnięcia naukowe lub artystyczne przyczyniły się do zaistnienia wpływu społecznego oraz jakie było ich znaczenie w osiągnięciu konkretnych rezultatów wpływu (zmian, korzyści społecznych, gospodarczych lub kulturowych dla szerszej społeczności).
Ponadto dla poszczególnych korzyści konieczne jest określenie zasięgu wpływu społecznego w odniesieniu do konkretnych użytkowników końcowych lub beneficjentów wpływu.
Wpływ społeczny oceniany jest jednocześnie w dwóch wymiarach: zasięgu i znaczenia.
Charakterystyka wpływu społecznego powinna odnosić się do obu tych wymiarów.
Zatem należy odpowiedzieć na pytania o zasięg wpływu społecznego, czyli jakie są społeczne, ekonomiczne, środowiskowe lub kulturowe korzyści z badań i odkryć naukowych uzyskane przez konkretne grupy społeczne oraz jaki jest ich zasięg.
Najważniejsze stwierdzenia powinny być poparte odwołaniem do załączonych w kolejnej części formularza dowodów wpływu społecznego ze wskazaniem odpowiedniego ich fragmentu np. numeru strony lub minuty nagrania.
Ważne jest precyzyjne określenie, kto uzyskał korzyści z wpływu społecznego lub które grupy/organizacje zmieniły coś w wyniku badań.
W opisie wpływu społecznego należy dokładnie wyjaśnić, na czym polegał wpływ, dodając w miarę możliwości precyzyjną kwantyfikację jego skutków.
Należy unikać uogólnionych lub wyolbrzymionych stwierdzeń na temat rezultatów wpływu. Dane liczbowe powinny być przedstawione w tych samych jednostkach i tam, gdzie jest to możliwe, powinny być podane wartości bezwzględne.
DOWODY
Dowodami wpływu społecznego mogą być dowolne dokumenty istniejące w utrwalonej postaci, mogą to być między innymi:
Dowody powinny w sposób jednoznaczny wskazywać na wystąpienie wpływu społecznego.
Dowody wpływu społecznego powinny nie tylko potwierdzać związek przyczynowo skutkowy pomiędzy działalnością naukową i deklarowanym wpływem społecznym, ale również potwierdzać zasięg i znaczenie wpływu.
Należy zwrócić uwagę na wiarygodność dowodów.
Niska wiarygodność dowodów obniża wiarygodność osiągniętego wpływu społecznego.
Dla każdego dowodu wpływu należy podać datę jego pierwszej publikacji, przy czym powinna ona zawierać się w latach 2017–2020. Dowody wpływu społecznego spoza tego okresu nie będą uwzględniane.
Należy zwrócić uwagę, że wiarygodność i jakość dowodów wpływu społecznego będzie oceniana przez ekspertów. Dowody, które powstały samoistnie, tj. nie z inicjatywy ewaluowanego podmiotu, będą wyżej cenione. Ponadto znaczenie ma wiarygodność podmiotów, które wytworzyły dowody.
INTERDYSCYPLINARNOŚĆ
Należy scharakteryzować, na czym polegała interdyscyplinarność działalności naukowej oraz w jakim sensie ewaluowany podmiot uznaje wyniki swoich badań za przełomowe.
Należy wyjaśnić, jaki był wkład pracowników reprezentujących inne dyscypliny naukowe lub artystyczne oraz jakie korzyści wyniknęły ze współpracy.
O przełomowości mogą świadczyć odpowiednio wysokie wskaźniki bibliometryczne publikacji podanych jako dowody wkładu działalności naukowej lub też znaczące cytowania, jednoznacznie wskazujące na powyższe dowody wkładu działalności naukowej.
PRZYKŁADY
Summary
The making of monetary policy requires accurate forecasts of key monetary variables, and in particular of the inflation rate. Research conducted by Charemza has led to the development of new methods of forecasting inflation. The relevant information is summarised in a Monetary Policy Indicator (MPI) that can be used to identify the optimal timing of active monetary policy. Since June 2006, the MPI has been applied by the Monetary Policy Council (MPC) of Poland in the process of deciding on the levels of monetary instruments (interest rates and reserve levels). The use of these methods has contributed to Poland’s economic stability and helped to ensure unprecedented growth of the Polish economy in the last decade.
Inne przykłady (do ściągnięcia):